faq

veelgestelde vragen

Algemene Vragen

Is de Reistoko aangesloten bij de SGR?

Ja. De Reistoko, gerund door Ilse Thorborg, handelt onder de franchise vlag van United Travel. De organisatie voor zelfstandige reisadviseurs. Alle boekingen worden door mij ondergebracht bij Untied Travel. United Travel is aangesloten bij de ANVR onder nummer 5471. De ANVR hanteert strenge selectiecriteria voor het lidmaatschap. Je kunt het ANVR-lidmaatschap dan ook zien als een kwaliteitskenmerk. De ANVR-reisvoorwaarden zijn van toepassing op alle reizen van de Reistoko. In deze voorwaarden zijn de rechten en plichten vastgelegd van zowel de reisorganisator als de reiziger.

Jazeker! Soms kom je zelf een goede aanbieding tegen en boek je de vlucht zelf. Maar de invulling van de reis vind je lastig, of je hebt er simpelweg geen tijd voor. Ik zorg ervoor dat de reis goed aansluit op de door jou geboekte vlucht. Krijg je een wijziging voor je vlucht, of is je vlucht vertraagd dan is het je eigen verantwoording om dit tijdig aan mij door te geven. Ik zorg er dan voor dat de reis zo nodig daar op aan wordt aangepast. 

Ik heb al vliegtickets geboekt, kan ik wel een reis bij de Reistoko boeken?

Wat kost het wanneer we de reis door jou willen laten regelen?

Wat de reis zelf kost is helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt. Dat is ook de reden dat er geen prijzen op de website staan. De prijs hangt af van zoveel factoren: Ga je 3 weken, of ga je 12 dagen? Wil je rechtstreeks vliegen of vind je een korte overstap ook prima als dit veel scheelt? Wat voor type slaapplekken houd je van? Slapen in een boomhut in Zuid Afrika drijft de prijs op, maar de ervaring is natuurlijk te gek. 

Daarom wil ik altijd even met je bellen voor ik een voorstel maak. Dan bespreken we wat je wensen zijn en wat je wilt uitgeven aan de reis. Ik zal tijdens dat gesprek eerlijk aangeven of wat jij in gedachte hebt realistisch is. Is je budget bijvoorbeeld wat krap? Dan kunnen we met elkaar kijken wat wél haalbaar is. Is je budget te hoog, dan zal ik je vertellen dat je voor dat geld wel 2x op reis kan 😉
Omdat ik geen duur kantoorpand heb en geen personeel, zie je dit terug in de prijzen van de reizen. Ik kan de reis vaak voordeliger aanbieden dan de grote organisaties. Ook werk ik veelal samen met de partners in het land zelf, hierdoor haal ik tussenpersonen die allemaal iets aan de reis willen verdienen eruit. Aarzel niet en bel of mail me gerust wanneer je benieuwd bent naar wat jouw reis kost. Ik help je graag verder.

Dat is een inkoppertje; hoe eerder hoe beter! Hoe eerder je bent des te meer leuke slaapplekken zijn er nog vrij. Je hebt dus de leukste keuze en omdat je op tijd bent zijn de prijzen op zijn laagst. Maar hoe vroeg is vroeg? Ik adviseer om ongeveer 10 maanden voor je geplande vertrek bij mij aan de bel te trekken. 

Je profiteert vaak van leuke vroegboekkortingen op bijvoorbeeld je huurauto of camper. En voor vliegtickets geldt; hoe eerder je boekt, hoe goedkoper de vlucht. 
Al die voordeeltjes bij elkaar opgeteld kan je een hoop geld schelen. En de voorpret duurt lekker lang 😊

Heb je last minute het idee om op reis te gaan? Aarzel dan ook niet om bij mij aan te kloppen. Samen komen we er altijd uit.

Hoe ver van tevoren raad je aan om mijn reis te boeken?

In principe kan ik de hele wereld boeken en vrijwel elke organisatie. Maar, een grote maar, ik sta niet achter elke organisatie. Door mijn jarenlange ervaring heb ik de krenten uit de pap weten te vissen. Maar weet ik ook goed welke organisaties niet je-van-het zijn. Leg de reis die je hebt gezien gerust bij mij neer en ik zal je eerlijk advies geven. Soms kan het voordeliger. Of ik heb een leuke tip om je reis net die twist te geven waardoor hij nog te gekker is. Aarzel dus niet en contact mij, dan kijken we er samen naar. 

Ik heb een reis gezien bij ***organisatie, boek jij die ook?

Reisdocumenten & gezondheid:

Zijn er inentingen nodig voor mijn reis?

Wanneer je op reis gaat naar Azie, Afrika of Suriname dan is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Reizen naar deze delen van de wereld brengt wat gezondheidsrisico’s met zich mee. Daarom is het belangrijk dat je je vooraf goed laat adviseren door een medische instantie die verstand van zaken heeft, zoals een ziekenhuis of de GGD. Belangrijk is dat de medische instelling aangesloten is bij het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). Deze organisatie zorgt dat de aangesloten instellingen up-to-date zijn op het gebied van vaccinaties en ziektepreventie voor de tropen.

Ik heb goede ervaring met Thuisvaccinatie.nl
De verpleegkundige komt bij je thuis op het moment dat het jou uitkomt. Ideaal als je een druk werkleven hebt en geen tijd hebt om tijdens werk naar de GGD te gaan. En met kinderen is het fijn dat ze een prikje krijgen aan hun eigen vertrouwde keukentafel. Of lekker op de bank terwijl ze hun favoriete film kijken.

Voor veel van de bestemmingen van de Reistoko hoef je geen visum aan te vragen. Je krijgt hem bij aankomst (tegen betaling) op de luchthaven vanzelf in je paspoort gestempeld, of er is geen visum nodig. Heb je wel een visum nodig? Dan zal de Reistoko je daar over informeren Ook zal ik adviseren waar en hoe je dit visum kunt aanvragen. 

Is er een visum nodig voor mijn reis?

Hoe lang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

Dit verschilt per bestemming. Maar houd er maar rekening mee dat voor vrijwel elke bestemming je paspoort nog minimaal 6 maanden na thuiskomst geldig moet zijn. Check daarom de verloopdatum van je paspoort en vraag op tijd een nieuw paspoort aan indien nodig.

Voor bijna alle bestemmingen van de Reistoko heb je een paspoort nodig. Ook de kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Reis je naar een land van de EU dan is een Identiteitskaart ook voldoende.

Heb ik een paspoort of ID nodig?

Vragen over mijn boeking:

Wanneer moet ik betalen?

Nadat ik jullie boeking heb ontvangen stuur ik je de boekingsbevestiging. Dan vraag ik ook een aanbetaling te doen. Het aanbetalingsbedrag bestaat uit het volledige bedrag van de vliegtickets en 25% van het landarrangement. Het restbedrag ontvang ik graag acht weken voordat je op reis gaat. Je krijgt voor vertrek geen herinnering van mij. Zet daarom zelf even in je agenda wanneer het zover is.

Yes, de reis is geboekt en de voorpret kan beginnen. Ongeveer drie weken voor vertrek ontvang je van mij de reisdocumenten. Deze ontvang je digitaal. Download deze en zet ze op je Ipad of telefoon. Vind je het een fijn idee om alles uit te printen, doe dat dan gerust. Maar het hoeft niet. 

Door alles digitaal toe te sturen bespaar je verzendkosten. Wil je het toch liever per post ontvangen? Laat het mij gerust weten, dan print ik alles uit en doe het op de post voor je. De verzendkosten zijn voor de ontvanger.

Wanneer en hoe ontvang ik mijn reispapieren?

Op mijn boekingsbevestiging staat dat ik bij United Travel heb geboekt, hoe zit dat?

Yes, dat klopt helemaal. De Reistoko (van Ilse Thorborg) is een zelfstandige onderneming en aangesloten bij United Travel; de franchiseorganisatie voor zelfstandige reisadviseurs. Alle boekingen worden ondergebracht bij United Travel (ANVR 5471 en SGR 3642). Je boekt bij en betaalt aan United Travel (ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 59901152).

...maar ik heb nog een 2e 3e 4e 5e etc voornaam. Klopt dat? Ja, dat klopt. Op de boekingsbevestiging en de reisdocumenten staat alleen je eerste voornaam volgens paspoort. Meer namen mogen er niet op de reispapieren komen te staan. Om die reden staat alleen de 1ste voornaam volgens paspoort op de boekingsbevestiging, de tickets en de andere reispapieren. 

Op de boekingsbevestiging/tickets staat alleen mijn 1ste voornaam…

Dat klopt. In de reisdocumenten komt je meisjesnaam te staan - dat moet - dus vandaar dat in alle papieren alleen de meisjesnaam wordt genoemd.

Ik ben getrouwd maar mijn getrouwde naam staat nergens. 

Vragen over de vliegreis

Ik wil stoelen reserveren, kan dat? 

Ja, bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan dit. Bij de een kan dit direct na boeking, bij de ander pas kort voor vertrek. Ik reserveer de stoelen niet standaard voor je, omdat de luchtvaartmaatschappij hier kosten voor rekent. Hoe beter je stoel, des te duurder het is. Wil je graag stoelen reserveren dan geef ik je het boekingsnummer (staat in de boekingsbevestiging) en dan kan je vervolgens zelf je stoel uitkiezen. Ik vind dat het handigst, omdat je immers zelf het best weet welke stoel jij het prettigst vindt.
Betaal je er liever niet voor? Tijdens het online inchecken kan je vaak kosteloos een stoel reserveren. Online inchecken kan meestal 24 uur voor vertrek. Wil je echt zeker zijn van bepaalde stoelen dan is het verstandig om direct stoelen te reserveren en niet te wachten tot het online inchecken. De keuze in stoelen is dan vaak beperkt. 

Ja dat kan. In je boekingsbevestiging staat het boekingsnummer van de vlucht. Deze vul je samen met je (meisjes)achternaam in op de website van de luchtvaartmaatschappij. Let op de O’s en nullen. Vervolgens kan je online inchecken. Meestal is dat 24 uur voor vertrek, maar soms zelfs eerder.

Ik wil online inchecken

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Standaard is de handbagage inbegrepen. Dat is bij de meeste luchtvaartmaatschappijen een trolley koffertje van 10kg. Ga je het daar niet mee redden (ik als vrouw kan mij dat he-le-maal voorstellen 😊) dan kan je ruimbagage bijboeken. Met je boekingsnummer log je in bij de luchtvaartmaatschappij en vink je aan hoeveel koffers van hoeveel kilo je mee wilt nemen. Kom je er niet uit? Laat het mij even weten, dan kijken we er samen naar. 

Yes! Kinderen tot 2 jaar zijn sowieso gratis. Gratis ja 😊 Ze betalen vaak alleen een klein stukje taks, dat is tientjeswerk. Ze zitten wel bij je op schoot. Voor de echte kleintjes kan je een babybasket vragen. Een soort wiegje die ze aan de muur voor je hangen. Er zijn er maar een paar van in een vliegtuig, dus laat het mij weten als je dit wilt. 
Kinderen van 2 tot 12 jaar krijgen korting op de vlucht. Hoeveel korting hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Bepalend hiervoor is de leeftijd op de dag van vertrek, de boekingsdatum is niet van belang. 
Lowcost airlines doen meestal niet aan kortingen. 

Zit er kinderkorting op de vlucht?

Vliegen met kleine kinderen vind ik prima te doen. Tuurlijk, het is niet net zo relaxed als toen je nog geen kinderen mee had. Maar met een goede voorbereiding komt het einde van de vlucht vanzelf in zicht. Voor de kleintjes is drinken tijdens het stijgen een landen fijn voor de oortjes. Zelf eten meenemen want het vliegtuigeten is niet altijd je-van-het voor de kleintjes. En wist je van de speeltuin op Schiphol? Daar kunnen ze nog even uitrazen. Maar ook zal ik er rekening mee houden door vluchten overdag te plannen. Of juist net voor de nacht. Korte overstappen, of helemaal geen overstap. Allemaal details die je vlucht kunnen maken of breken. En ik kan het weten 😉 been there, done that…krijsende baby op de nachtvlucht van Bali naar Sydney, of zoet slapend in een babybasket, tot je niet durven verroeren want ze slapen (eindelijk) op je schoot.

Ik ga vliegen met mijn (kleine) kinderen, waar moet ik aan denken?

Jazeker. Laat het mij weten en ik vraag de maaltijd voor je aan. 

Ik ben vegetariër, veganist etc kan ik een speciale maaltijd aanvragen in het vliegtuig?

Laat het mij altijd weten als je medicijnen mee wilt nemen. Er zijn medicijnen die in Nederland heel gewoon zijn, maar die in het buitenland als verboden worden gezien. Zorg dat je altijd een medisch paspoort (ook in het Engels) bij je hebt. Deze vraag je op bij de apotheek of huisarts. En stop de medicijnen in je handbagage, voor het geval de ruimbagage later aankomt op de bestemming of zoekt raakt. Just in case!

Ik wil mijn medicijnen meenemen in het vliegtuig, mag dat?

Vragen over de reis

Ik heb een noodgeval en ik ben op reis, wat nu?

Nooit appen of mailen, altijd bellen.
Ik ben 24/7 bereikbaar voor noodgevallen op 06 – 50 51 35 67

Ook ik slaap, sport, of geef de kinderen weleens te eten. Dus als ik niet a la minute opneem spreek dan iets in zodat ik zo snel mogelijk terug kan bellen. 
Heb je een noodgeval en ben je al op de bestemming? Dan is je eerste aanspreekpunt de partner ter plaatse. Je hebt dan geen last van tijdsverschil en zij weten ook alles van jouw reis. Het telefoonnummer staat in je reispapieren. Kom je er niet uit dan mag je mij natuurlijk bellen. 
Bij geen gehoor kan je bellen op het noodnummer van United Travel 088 – 445 01 30

Nee, je hoeft niet van tevoren geld te wisselen. Vaak is het duurder om geld te wisselen in Nederland. Bij aankomst op de luchthaven is altijd wel een pinautomaat te vinden. Stop daar even en zorg voor wat contant geld op zak. Altijd handig. Kan je niet 123 een pinautomaat vinden vraag dan de chauffeur die je naar je hotel brengt even te stoppen bij een pinautomaat.

Tegenwoordig kun je (bijna) overal pinnen. Denk er wel aan dat je je bankpas op werelddekking zet. 

Moet ik van tevoren geld wisselen en kan ik gewoon pinnen?

Voldoet mijn gewone Nederlandse rijbewijs als ik een auto of camper huur?

Niet altijd. Voor sommige bestemmingen heb je bij het ophalen van je huurauto of camper een internationaal rijbewijs nodig. Een internationaal rijbewijs is een vertaling van je rijbewijs voor het buitenland. Er staan meerdere talen op, zodat iedereen begrijpt welke voertuigen je mag besturen. Je moet 'm altijd in de auto meenemen, net als je originele Nederlandse rijbewijs. Je Nederlandse rijbewijs blijft namelijk het officiële document. Voor ik op reis ga check ik altijd de website van de ANWB. Daar vind je voor welke bestemming je een internationaal rijbewijs nodig hebt. Vervolgens ga je naar de ANWB winkel bij jou in de buurt. Je neemt twee pasfoto’s mee en je rijbewijs. Ter plekke maken ze het rijbewijs voor je, betaal je het en ben je klaar om te gaan touren op jouw bestemming!

Toch nog een vraag? Stuur me een berichtje:

contact